Un corp sanatos se mentine cu o minte deschisa si un spirit liber..

coaja-de-portocala (2) Specia umana este singura de pe pamant care a transformat nutritia intr-o afacere complicata. Toate celelalte fiinte vii au capacitatea innascuta de a recunoaste sursele potrivite de hrana organica necesare supravieturii. Tigrii bengali nu merg la conferinte unde dezbat ultimele cercetari cu privire la echilibrul dintre acizii grasi omega-3 si omega-6 pentru reducerea afectiunilor cardiace. Termitele nu isi fac abonament la reviste care sa sustina valoarea nutritionala a unei anumite marci de lemn fata de alta. Doar oamenii au o relatie atat de dificila cu mancarea. Din perspectiva ayurvedica, o nutritie sanatoasa nu trebuie sa fie atat de complicata. Asemenea oricarei alte specii, organismul nostru stie ce are nevoie pentru a-si mentine o stare optima de sanatate. Nutritia ideala deriva din principiile simple care reflecta aspectele de baza ale fiziologii noastre. Din experienta stim ca odata intelese aceste reguli simple, nu va mai fi nevoie vreodata sa te razboiesti cu alimentatia ta. La baza dimensiunii realitatii fizice ce ne este accesibila prin simturi se afla un camp de energie si informatie. Din acest punct de vedere, ne putem vedea corpul ca pe o constelatie de energie si informatie, alcatuita din materie si energie provenite din mediul inconjurator. A manca este procesul de transformare a energiei si informatiei din mediu in energia si informatia propriului corp. Un mar este un ansamblu de energie si informatie. Digestia este procesul de transformare a energiei si informatiei marului in energia si informatia propriului corp. Ingestia echilibrata se traduce printr-o fiziologie sanatoasa. Sase coduri ale inteligentei digestive De peste cinci mii de ani, Ayurveda pune sub semnul intrebarii nutritia sanatoasa prin interogatia: “Cum stim ce sa mancam?” Raspunsul care a trecut testul timpului este: “Asculta-ti corpul!”.

Fiintele umane pot face diferenta intre sase gusturi diferite ale alimentelor, ceea ce reprezinta sursele principale de hrana de care avem nevoie. Aceste sase gusturi sunt:

  • Dulce
  • Acru
  • Sarat
  • Iute
  • Amar
  • Astringent

DULCE – Alimentele dulci sunt cele bogate in energie, masurata stiintific in calorii. Alimentele din categoria dulce sunt cele care abunda in glucide, proteime si grasimi. Din exemplele de alimente dulci fac parte: cerealele, pastele, produsele de panificatie, arahidele, lactalele, uleiurile, fructele dulci, legumele feculente, pestele, carnea, carnea de pasare si zaharul. O alimentatie sanatoasa privilegiaza carbohidratii complecsi, fructele dulci, sursele vegetale de proteine si lactalele cu continut scazut de grasimi, reducand in acelasi timp carbohidratii rafinati si carnea rosie. Pentru a-ti satisface intr-un mod sanatos nevoia de dulce, acorda intaietate cerealelor integrale, arahidelor, semintelor, fructelor proaspete si lactatelor organice cu continut scazut de grasimi. Diminueaza incet consumul de carbohidrati si vezi daca te poti dezobisnui treptat de consumul de carne rosie in favoarea puiului, pestelui si a surselor vegetale de proteine.

ACRU -Acru este gustul acidului de care corpul nostru are nevoie pentru a realiza multe functii vitale, de la digestia optima la inflamatiile impotriva infectiilor. Printre exemplele de alimente ce contin acizi organici se incluc citricile, fructele de padure, rosiile, fructele acrisoare, otetul, sosurile, dressingurile pentru salata, muraturile, condimentele si alcoolul. Sursele naturale de acur sunt preferabile celor care-si datoreaza gustul acru din fermentatie.

SARAT – Sarat este gustul oceanului. Orice animal terestru a trebuit sa internalizeze candva supa oceanica primordiala prin dezvoltarea unui sistem circulator. De fapt, continutul salin al sangelui nostru este foarte similar cu cel al oceanului primordial. In viata de zi cu zi, trebuie sa ne realimentam cu sarea pe care o pierdem prin transpiratie si prin excretie. In trecut, comunitatile fara acces la mare se luptau sa obtina un continut adecvat de sare in alimentatia lor; cu toate acestea, in societatea moderna suntem expusi riscului tot mai mare de a ingera prea multa sare, decat prea putina. Sursele de sarat sunt: sarea de masa, pestele, carnea, alegele, sosul de soia si multe alimente procesate industrial si conservate. Desi in mod cert avem nevoie de sare in alimentatia noastra, reducerea consumului de alimente procesate industrial este un mod de a ne asigura ca nu o consumam in exces.

IUTE – Gustul iute al alimentelor picante deriva din uleiurile esentiale care stimuleaza limba si mucoasa bucala. Alimentele iuti stimuleaza digestia si detoxifica in mod natural. Multe dintre ele sunt bogate si in antioxidanti. Printre exemplele de alimente iuti se include: piperul, boiaua de ardei, ghimbirul, usturoiul, ceapa, prazul, chili, ridichea, hreanul, salsa si cuisoarele. Multe dintre plantele verzi ca busuiocul, cimbrul, oregano si rozmarinul sunt usor pana la moderat picante. Dozele regulate de alimente iuti contribuie la o digestie sanatoasa si stimuleaza imunitatea.

AMAR – Amar este gustul legumelor, in special al legumelor cu frunze verzi. Alimentele cu gust amar detoxifica in mod natural si sunt bogate in substante nutritive necesare unei functionari fiziologice sanatoase. Spanacul, sfecla, napii, dovleceii, fasolea verde, sparanghelul si varza de Bruxelles sunt exemple de alimente predominant amare. Multe plante medicinale au un gust amar. Multe dintre substantele chimice organice din legume au proprietati antioxidante puternice si de lupta naturala impotriva cancerului. Numeroase studii au demonstrat beneficiile pentru sanatate ale 5-9 porti de gustari si fructe pe zi, dar mai putin de 25% dintre oameni profita de farmacia naturii in serviciul sanatatii. Atunci cand te angajezi sa transformi obiceiurile nesanatoase intr-unele sanatoase, include in alimentatia ta si alimentele detoxifiante cu gust amar.

ASTRINGENT – Alimentele astringente au un efect vindecator asupra organismului. In ultima suta de ani, locul lor in nutrita occidentala s-a redus, in detrimentul sanatatii noastre. Alimentele din aceasta categorie au o valore nutritiva semnificativa. Gustul astringent se gaseste mai ales in legume, fasole, mazare si linte. De asemenea, se mai gaseste si in ceai, merisor, rodie si spanac proaspat. Din alimentele astringente deriva multe beneficii. Legumele sunt surse bune de proteine vegetale si de fibre. Fasolea contine substante chimice de echilibrare hormonala naturala, ce s-a demonstrat ca reduc riscul a numeroase forme de cancer.

David Simon, Deepak Chopra – Eliberarea de dependente

De la Diana Ciubotaru, psihologul din Iasi

Anunțuri
%d blogeri au apreciat asta: