Un corp sanatos se mentine cu o minte deschisa si un spirit liber..

Disputarea si desfiintarea monologurilor interioare irationale

9 Dupa detectarea si identificarea credintelor si monologurilor dvs. interioare irationale, scopul propriu este de a le disputa, a le provoca, a le desfiinta si a le raspunde cu putere. Inlocuirea credintelor si monologurilor interioare irationale cu unele rationale duce la succes si la descresterea nivelului anxietatii, furiei si depresiei.

De vreme ce evenimentele sau situatiile trecute sau anticipate ne activeaza credintele si afirmatiile interioare irationale, momentul pentru a va disputa aceste credinte si afirmatii interioare este atunci cand va simtiti suparat din cauza acestor evenimente neplacute. Terapeutii ii invata pe clienti patru strategii de baza pentru disputarea si provocarea credintelor irationale) Beal, Kopec si DiGiuseppe,1996). Utilizati aceste strategii pentru a va disputa credintele irationale!

Patru strategii pentru disputarea si desfiintarea convingerilor si afirmatiilor interioare irationale

  • Strategia logica:

Sunt convingerile si afirmatiile interioare rezonabile, sensibile si coerente?

  • Strategia bazata pe realitate:

Se sprijina convingerile si afirmatiile interioare pe dovezi reale si pe observarea faptelor?

  • Strategia utilitatii:

Sunt convingerile si afirmatiile interioare utile si practice in atingerea scopurilor?

  • Strategia alternativa rationala:

Exista alternative mai rationale de convingeri si afirmatii interioare?

Scopul dvs. este de a va convinge cu putere si in profunzime ca aceste credinte si afirmatii irationale pe care vi le spuneti si care va cauzeaza supararea, nu sunt logice, nu sunt bazate pe realitate, nu sunt utile sau ca exista credinte si afirmatii interioare alternative rationale. Pentru a va convinge este nevoie sa va implicati intr-un dialog puternic si sa raspundeti propriilor afirmatii; puteti contra-argumenta in minte sau cu voce tare; puneti-va la indoiala si provocati-va propriile credinte irationale.

Cat de mult trebuie sa dureze acest dialog interior puternic? Cinci – zece minute este, de obicei, suficient. Dupa ce descoperiti o credinta sau o afirmatie interioara irationala, dati-i voie partii voastre irationale sa prezinte cazul cu argumentele ei. Apoi cereti-i partii voastre rationale sa o provoace si sa argumenteze impotriva acestei credinte irationale. Continuati disputa intre cele doua parti acordandu-i fiecareia randul. Cu cat credinta dvs. irationala este mai rezistenta, cu atat mai des va trebui sa va implicati in aceste sesiuni de disputa. Continuati sa disputati o credinta irationala pana cand nu o mai impartasiti.

Detectati cu putere aceste monologuri interioare si credinte irationale care va fac sa va simtiti anxios, furios sau depresiv. Reamintiti-va ca faceti progrese prin recunoasterea faptului ca aceste credinte ale dvs. despre evenimentele neplacute reprezinta cauzele principale ale emotiilor nesanatoase pe care le simtiti.

Disputati frecvent cei trei “trebuie” absolutisti si cele cinci “legaturi fierbinti”, fiindca aceastea sunt cauzele principale ale stresului emotional. Utitizati afirmatiile urmatoare de disputa pentru a va descoperi credintele irationale:

Atunci cand va simtiti suparat, cautati-i pe “Trebuie” si pe “ar trebui”!

Intrebari pentru disputarea si desfiintarea monologurilor interioare si a credintelor irationale

  • Intrebari pentru disputarea logica: credintele si monologurile mele interioare despre aceasta situatie sunt juste, sensibile si coerente?
  • Este acest monolog interior logic si corect?
  • Daca aceste monologuri interioare si credinte irationale ar fi detinute de catre altcineva, mi s-ar parea rezonabile?
  • Unde scrie sau unde apare documentat ca aceste credinte si afirmatii sunt corecte?
  • Ar detine o persoana rationala si logica o asemenea credinta?
  • Este corect sa cred ca aceste lucruri vor fi intotdeauna astfel si nu se vor schimba niciodata?
  • Este logic sa cred ca eu sau oricine altcineva suntem un esec total datorita unei relatii esuate?

SOS – Ajutor pentru emotii – Managementul anxietatii, furiei si depresiei – Lynn Clark

De la Diana Ciubotaru – psihologul din Iasi

Anunțuri
%d blogeri au apreciat asta: